AZ EGYÉNI VÁLLALKOZÓ 2.

Az előző részben megismerkedtünk az egyéni vállalkozás alapvető ismereteivel, most lépjünk tovább.

Cikk sorozatom második részében az egyéni vállalkozó tevékenység megkezdésének szabályaival foglalkozom.

Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdése, az egyéni vállalkozói igazolvány igénylése kezdeményezhető:

  • elektronikus úton, elektronikus azonosítást követően (ügyfélkapus azonosítás) a webes ügysegéd oldalán, vagy
  • a Hatóságnál

A tevékenység megkezdésének feltétele, hogy az erre irányuló szándékról a nyilvántartást vezető szervhez, a magánszemély bejelentést tegyen a fent említett két lehetőség egyikén.

A bejelentésnek tartalmaznia kell az alábbiakat:

  • a bejelentő nevét, születési nevét, anyja nevét, születési helyét és idejét, a lakcímét (szálláshelyét), állampolgárságát
  • nyilatkozni kell arról, hogy nem állnak fenn vele kapcsolatban az egyéni vállalkozás indítását kizáró okok (előző cikkben olvasható)
  • a folytatni kívánt tevékenységeket, kiemelve a főtevékenységet, ÖVTJ kód szerint megjelölve
  • székhely, valamint esetleges telephely (telephelyek) címét
  • minden olyan egyéb adatot, melyet esetlegesen a 2003. évi XCII. törvény az adózás rendjéről előír.

Fontos, hogy a kitöltött bejelentési űrlap írásbeli jognyilatkozatnak minősül!

A bejelentést követően a nyilvántartást vezető szerv automatikusan megküldi az elektronikus rendszeren keresztül az adatokat az illetékes hatóságnak (NAV), ahol megképzik az egyéni vállalkozó adószámát és statisztikai számát.

A nyilvántartást végző szerv megképzi az egyéni vállalkozó azonosításra alkalmas nyilvántartási számot, és minden megképzett azonosító adatról elektronikus értesítést küld az egyéni vállalkozónak. A kiküldött értesítés tartalmazza mindazokat az adatokat, melyeket a bejelentés alkalmával közölni kellett a hatósággal.

Ez gyakorlatban, a webes ügysegéd használatával mindössze néhány percet vesz igénybe!

Az egyéni vállalkozói tevékenység a nyilvántartásba vétel napján kezdhető meg.

Az egyéni vállalkozó tevékenységgel kapcsolatos hatósági eljárások, úgymint vállalkozás megkezdése, a változások bejelentése, az egyéni vállalkozás szünetelése vagy megszüntetése díj- és illetékmentes hatósági szolgáltatás.

Az egyéni vállalkozói igazolvány „kiváltása” nem kötelező, de amennyiben a vállalkozó kéri, a Hatóság kiállítja azt.

Az igazolvány a vállalkozói igazolvány számát, és minden egyéb, az egyéni vállalkozás azonosítására szolgáló adatot tartalmazza.

Az igazolvány kiállítása elsőként az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésekor, de a tevékenység folytatása során bármikor kérhető.

Fontos, hogy az igazolvány nem feltétele az egyéni vállalkozói tevékenység folytatásának.

 Mindenképpen figyeljünk arra, hogy az elektronikus bejelentést követően az egyéni vállalkozás megkezdéséről, az egyéni vállalkozás azonosító adatairól külön bejelentést kell tenni:

  • a helyi önkormányzat felé, a helyi iparűzési adó tekintetében
  • az illetékes Kamara felé – online regisztrációs lehetőség ITT kezdeményezhető
  • elektronikus úton a NAV felé a T101E, valamint a T1041 nyomtatványok kitöltésével

Következő cikkünkben az egyéni vállalkozói tevékenység gyakorlásával kapcsolatos változások bejelentését nézzük át.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük