Az adóeljárási szabályokat 2018-tól három törvény, az Air., az Art. és a Avt. szabályozza.
Az alábbi cikkben igyekeztem kiemelni a fontosabb változásokat.
2019. július 1-től az SZJ számokat felváltja az egységes TESZOR 2018. január 1- állapotnak megfelelően.
2019. január 1-e után esedékes tartozások tekintetében:
- a késedelmi pótlék mértéke a jegybanki alapkamat + 5% (jelenleg 5,9%)
- kockázatos adózók esetében ennek a 150%-a (jelenleg 8.85%)
- Az önellenőrzési pótlék a jegybanki alapkamat (jelenleg 0,9%)
- ismételt önellenőrzés esetén a fenti 150%-a (jelenleg 1,35%)
Bár eddig is így gondolták a törvényalkotók, de most pontosításra is került, hogy csak a külföldi pénzforgalmi számlákat kell bejelenteni a NAV-nak (a virtuális számlákat nem – pl.paypal).
2019-től az egyéni vállalkozók SZJA bevallásának határideje május 20. Ezt a szabályozást már a 2018. adóévről beadandó bevallásoknál is alkalmazni kell.
FIGYELEM!!! Csak az szja bevallásokat érinti!!
A NAV már az egyéni vállalkozók részére is elkészíti az adóbevallás tervezetet!
2018 évközi változások között szerepel, hogy a jövedelem fogalma kiegészül az egyéb járandósággal is. Ez abból a szempontból fontos, hogy egy jövedelem letiltásnál már akár a jutalomból, mozgó bérből stb. is foganatosítható a letiltás.
Valamennyi vállalkozási tevékenységet végző adós járművére alkalmazható a 6 hónapos moratórium, amely időszak alatt továbbra is használhatja a járművet az adós.
A kapcsolt vállalkozás fogalma már egységes, és a Tao. törvényben meghatározott fogalom.
A felszámoló, a végelszámoló már nem csak mulasztási bírsággal, hanem eljárási bírsággal is sújtható.
2019 január 1-től már nem kell bejelenteni a T1041-es adatlapon a biztosított végzettségét, szakképesítését.
2019-től a joghatások már nem a kézhezvételtől, hanem a kézbesítéstől számítódnak, vagyis a tárhelyre helyezés időpontjától!!
Osztalék jövedelem esetén a 08-as bevallásban a belföldi magánszemély nevét, születési dátumát és adóazonosító jelét kell csak közölni.
Új fogalom lesz januártól a csoportos társasági adóalanyiság.
A társasági adóalanyiság főbb szabályai:
- legalább 75%-os tulajdonosi rész legyen az egyik társaságnak a másik társaságban
- vagy egy harmadik adóalany mindegyik gazdasági társaságban legalább 75% tulajdonnal rendelkezzen
- a csoportos adóalanyiságot közös kérelemben kell benyújtani a NAV-hoz. A NAV határozata ellen fellebbezni nem lehet.
- a csoportos társasági adóalanyiság a benyújtást követő adóév 1. napjával jön létre.
- a benyújtás november 1-20 között lehetséges
- átmeneti szabályként 2019. január 1-15 között kérhető, 2019. január 1-re visszamenő hatállyal. Az átmeneti szabály határideje jogvesztő.
- már meglévő csoporthoz csatlakozni ugyanezen szabályokkal lehet
- a csoportból NAV engedéllyel bármikor ki lehet lépni, de a kilépés hatálya mindig az adóév utolsó napja lesz.
- a csoport csoportazonosító számot kap, amit minden iraton fel kell tüntetni
- pénzforgalmi számlát a csoportnak külön kell nyitni
- a csoporttagok felelőssége egyetemleges
- a csoporttag esetleges jogutódlását be kell jelenteni
A NAV visszavonhatja az engedélyező határozatos a következő esetekben:
- kérelemre
- a csoportképviselő a képviseletet nem látja el, és nincs is új képviselő
- amennyiben bármelyik csoporttag nem teljesíti a feltételeket
- csoporttagok száma egy társaságra csökken
- valamennyi csoporttag jogutód nélkül megszűnik
- amennyiben a csoporttag adószámát törlik, a csoportazonosító szám is törlésre kerül
Mulasztási bírság szabható ki 500 ezer Ft értékben, ha a számviteli szabályzatban foglaltaktól eltérően jár el a társaság, vagy ha a beszámoló lényeges információs nem tartalmaz, vagy tévesen tartalmaz.
A nem megfelelő feltöltési kötelezettség bírsága 10%-ra (eddig 20% volt) csökken.
Adószám törlést követően ezekben az esetekben kérhető újból az adószám:
- a törlés oka nem áll fenn
- mulasztás pótlásra került
- a kezdeményező szerv hozzájárul
Törlés után az adószám nem kérhető újból, ha a cím vagy a szervezeti képviselő nem volt valós.
Új szabályként nem teszik közzé azt a foglalkoztatót, aki nem jelentette be a dolgozóját, de a havi adó- és járulékbevallásokat a munkavállalóra tekintettel beküldte az ellenőrzésig. Ebben az esetben bírság sincs.
2019. januártól a meghatalmazás papír alapon csak közokirat, vagy teljes bizonyító erejű magánokirat lehet.
Elektronikus úton a NAV által működtetett új elektronikus felületen, egyéni vállalkozó vagy természetes személy esetében a Rendelkezési Nyilvántartáson keresztül működik majd.
Kötelező ellenőrzést hajt végre a NAV, ha két egymást követő adóévben a gazdasági társaság árbevétele minimum 60 milliárd forint, az adózott eredménye pedig negatív, vagy nulla.
Az eljárást a második adóév beszámolóját követően folytatja le.
Új cég esetében az első négy üzleti évben nem kell ezt a szabályt alkalmazni. Jogelőd esetén viszont a működési évet összeszámolódnak.