Az egyéni vállalkozó 3.

Az egyéni vállalkozásról szóló cikk következő részében az egyéni vállalkozói tevékenység gyakorlásával kapcsolatos változásokat nézzük át.

Az egyéni vállalkozás nyilvántartásban szerepelő adatainak a megváltozását 15 napon belül köteles bejelenteni a nyilvántartást vezető szervnek.

Fontos tudni, hogy a természetes személy személyazonosító adataiban, a lakcímében, esetleg állampolgársági adataiban bekövetkezett változásokat nem kell külön bejelenteni!

Az egyéni vállalkozó a vállalkozásában bekövetkezett változásokon túl köteles „bejelenteni”, ha a tevékenység gyakorlásához előírt jogszabályi előírásoknak nem felelt meg. Ebben az esetben azt a tevékenységet, melyet nem gyakorolhat, törölnie kell a nyilvántartásból (webes ügysegéd). Amennyiben ezt nem teszi meg, a hatóságok hivatalból törlik a tevékenységet.

Egyéni vállalkozásban bekövetkezett változások bejelentése

  • a webes ügysegéd alkalmazásával jelentjük be a vállalkozás székhelyében, telephelyében vagy a tevékenységi körében bekövetkezett változásokat
  • a NAV adatmódosító nyomtatványa segítségével (T101E) jelentjük be az egyéb adatváltozásokat (levelezési cím, munkavégzés jellege, KATA, átalányadó, ÁFA stb. változásokat)
  • a helyi önkormányzatok automatikusan veszik át a változásokat a Hatóság rendszeréből, de érdemes ellenőrizni
  • A szünetelést, valamint a megszűnést a kamara oldalán az online regisztrációs felületen is ellenőrizni szükséges

Az egyéni vállalkozó halála esetén az özvegy, vagy örökös folytathatja tovább a vállalkozói tevékenységet, ha a tevékenység folytatását 90 napon belül a Hatóságnál személyesen bejelenti. Természetesen csak abban az esetben folytathatja a tevékenységet, ha a tevékenység folytatásához szükséges összes feltételnek ő is megfelel.

Abban az esetben, ha az egyéni vállalkozót gondnokság alá helyezik, az egyéni vállalkozó nevében a törvényes képviselő is folytathatja a vállalkozást, amennyiben a gondnokság alá helyezésről szóló bírósági határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 napon belül ezt a tényt a Hatóságnál bejelenti.

Az egyéni vállalkozó a tevékenységét szüneteltetheti is. A szünetelés a bejelentés napját követő naptól hatályos. Figyelem KATÁ-sok!!! A KATA-s vállalkozásnál fontos tudni, hogy amennyiben csak 1 napot is élt az adott hónapban a vállalkozás, úgy arra a hónapra meg kell fizetni a rá vonatkozó tételes adó összegét, ezért nagyon fontos a bejelentés megtételének dátuma!

A szünetelés minimum 30 napig és maximum 3 évig állhat fenn. (FIGYELEM ÚJ SZABÁLYOZÁS 2021. július 1-től!!!) 2021. június 30-ig bejelentett szünetelés időszaka maximum 2 év!

  • 2017. január 1-e előtt megkezdett tevékenység szüneteltetésére még a régi jogszabály érvényes. Ebben az esetben a szüneteltetés 5 év időtartamig lehetséges

Egyéni vállalkozói tevékenység szüneteltetése esetén az alábbi bejelentéseket kell megtennünk:

  • webes ügysegéd oldalon, elektronikus úton bejelentjük a szüneteltetés tényét, melyről a hatóság igazolást állít ki, melyben szerepelnek az egyéni vállalkozás adatai, valamint a szünetelés kezdő dátuma is.

A Hatóság a szünetelés tényéről értesíti a kapcsolódó hivatalokat, de mindenképpen érdemes és szükséges is az ellenőrzés.

  • a biztosítási jogviszony szünetelését be kell jelenteni a NAV-nak, szintén elektronikusan a T1041-es nyomtatványon
  • a szünetelést az önkormányzatok is automatikusan megkapják, de itt is szükséges az ellenőrzés, és esetleg a módosítás bejelentése
  • KATA-s vállalkozás esetében a tételes adó alóli mentesülést is érdemes ellenőrizni, és szükség esetén a T101E nyomtatványon be jelenteni a tételes adó alóli mentesülés időszakát és az azt  megalapozó adatokat
  • a kamara felületén is szükséges az ellenőrzés, és az esetleges módosító bejelentés

A szünetelés ideje alatt az egyéni vállalkozó tevékenységet nem végezhet, új jogosultságot nem szerezhet, és kötelezettséget sem vállalhat. Az egyéni vállalkozó a tevékenység végzése alatt keletkezett fizetési kötelezettségeit a szünetelés alatt is köteles teljesíteni. A szünetelés ideje alatt az egyéni vállalkozási tevékenységet érintően bevallási kötelezettség nem keletkezik.

A szünetelés után újraindított egyéni vállalkozás bejelentett tevékenysége csak abban az esetben folytatható, ha a törvényi rendelkezéseknek az egyéni vállalkozó továbbra is megfelel.

Az egyéni vállalkozás szünetelés utáni újraindítását is

– a webes ügysegéd oldalán kezdeményezzük. A szünetelés végéről a Hatóság szintén elektronikus igazolást állít ki

– az újraindítást szintén érdemes leellenőrizni az egyéb hatóságok rendszerében is.

A cikkben szereplő információk tájékoztató jellegűek, azokat a konkrét jogesetekben mindenki saját adókockázatára használhatja fel.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük