Az előző részben megismerkedtünk az egyéni vállalkozás alapvető ismereteivel, most lépjünk tovább.
Cikksorozatom második részében az egyéni vállalkozó tevékenység megkezdésének szabályaival foglalkozom.
Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdése kezdeményezhető:
- elektronikus úton, elektronikus azonosítást követően (ügyfélkapus azonosítás) a webes ügysegéd oldalán, vagy
- a Hatóságnál
A tevékenység megkezdésének feltétele, hogy az erre irányuló szándékról a nyilvántartást vezető szervhez, a magánszemély bejelentést tegyen a fent említett két lehetőség egyikén.
A bejelentésnek tartalmaznia kell az alábbiakat:
- a bejelentő nevét, születési nevét, anyja nevét, születési helyét és idejét, a lakcímét (szálláshelyét), állampolgárságát
- nyilatkozni kell arról, hogy nem állnak fenn vele kapcsolatban az egyéni vállalkozás indítását kizáró okok (előző cikkben olvasható)
- a folytatni kívánt tevékenységeket, kiemelve a főtevékenységet, ÖVTJ kód szerint megjelölve
- székhely, valamint esetleges telephely (telephelyek) címét
- minden olyan egyéb adatot, melyet esetlegesen a 2003. évi XCII. törvény az adózás rendjéről előír.
Fontos, hogy a kitöltött bejelentési űrlap írásbeli jognyilatkozatnak minősül!
A bejelentést követően a nyilvántartást vezető szerv automatikusan megküldi az elektronikus rendszeren keresztül az adatokat az illetékes hatóságnak (NAV), ahol megképzik az egyéni vállalkozó adószámát és statisztikai számát.
A nyilvántartást végző szerv megképzi az egyéni vállalkozó azonosításra alkalmas nyilvántartási számot, és minden megképzett azonosító adatról elektronikus értesítést küld az egyéni vállalkozónak. A kiküldött értesítés tartalmazza mindazokat az adatokat, melyeket a bejelentés alkalmával közölni kellett a hatósággal.
Ez gyakorlatban, a webes ügysegéd használatával mindössze néhány percet vesz igénybe!
Az egyéni vállalkozói tevékenység a nyilvántartásba vétel napján kezdhető meg.
Az egyéni vállalkozó tevékenységgel kapcsolatos hatósági eljárások, úgymint vállalkozás megkezdése, a változások bejelentése, az egyéni vállalkozás szünetelése vagy megszüntetése díj- és illetékmentes hatósági szolgáltatás.
Mindenképpen figyeljünk arra, hogy az elektronikus bejelentést követően az egyéni vállalkozás megkezdéséről, az egyéni vállalkozó azonosító adatairól külön bejelentést kell tenni:
- a helyi önkormányzat felé, a helyi iparűzési adó tekintetében (az egyablakos rendszerben ez automatikusan működik)
- az illetékes Kamara felé – online regisztrációs lehetőség ITT
- elektronikus úton a NAV felé a T101E, valamint a T1041 nyomtatványok kitöltésével
Következő cikkünkben az egyéni vállalkozói tevékenység gyakorlásával kapcsolatos változások bejelentését nézzük át.